حقوق الزوجة بعد الطلاق

قرار الطلاق  ؟؟

قرار الطلاق قرار مش سهل على أي زوجة لأنه بينهي حياة اسرة.  ف لو قررتي تنفصلي لازم تعرفي موقفك القانوني بعد الطلاق ..وكمان موقف أطفالك وحقوقهم .هنا المتر بيكون في ضهرك و وبيعرفك حقوقك و موقفك القانوني.

 و لذلك فى المقال هنتكلم عن كل مايخص الطلاق  

 

أ. طريقتين للطلاق

 

 الطريق الأول

وده طريق ودي وبيكون عند المأذون

هنا لازم قبل ما تمضي على إشهاد الطلاق (قسيمة الطلاق) تكوني حددتي موقفك من نفقة المتعة والعدة والمؤخر.

 لأن فيه ستات كتير بعد ما مضت عند المأذون اتفاجئت انها اتنازلت عن حقوقها و أبرت الزوج

 ده بيكون طلاق على إبراء ومعناه ببساطة: الزوجة تنازلت عن جميع حقوقها الشرعية من ( نفقة متعة ونفقة عدة ومؤخر صداقها ) ،وهنا نؤكد وننصح ان الزوجة تكون واخده بالها هي بتمضي على إيه!

**او الزوجة بتمضي عند المأذون بس بتحافظ على نفقة المتعة والعدة والمؤخر وقبضهم بأي طريقة ودية هي بتتفق مع الزوج عليها ....لحد هنا والمواضيع تعتبر مفهومة.  المشكلة بتظهر لما الزوجة بتطلق ومش بتعمل عقد إتفاق بينها وبين الزوج! 

أهمية العقد ده بتكون فى أكتر من جانب منها, مثلا: تحديد قيمة نفقة الأطفال الشهرية ومواعيد الرؤية وموقف شقة الزوجة والمنقولات.....إلخ الإتفاق. وعدم وجود العقد ده بيدي للزوج حق أنه يتلاعب او يمتنع عن سداد النفقات والزوجة مش بيكون قدامها إلا انها ترفع دعوى فى المحكمة...

 

الطريق الثاني

وده طريق القضاء

ده لما الزوجة بتيأس أن الزوج ممكن يطلق بشكل ودي فالزوجة ترفع دعوى سواء نفقة أو خلع أو طلاق للضرر أو رؤية أو حضانة أو الولاية التعليمية....إلخ 

هنا يجي دورنا أننا نوضح لحضراتكم الحياة هتمشي إزاى فى المحكمة.  فى البداية, الزوجة بتكون مقررة إنها هيتم طلاقها خلعا ام للضرر, وده مهم لأنه لو اختارت الخلع يبقى هتنازل عن نفقة المتعة والعدة والمؤخر ولو اختارت طلاق للضرر يبقى الزوجة حتحافظ على الحقوق دي والقرار يرجع ليها لظروف كل حالة......

وحقوقها هتكون كالاتي:

1-مؤخر الصداق (المثبت فى عقد الزواج أو بشهادة الشهود) .

2- نفقة المتعة (تقدر بنفقة 24 شهر من النفقة الشهرية) .

3- نفقة العدة ( تقدر بنفقة 3 شهور من النفقة الشهرية) .

 

وفى حالة وجود الأطفال عند الطلاق, للمطلقة الحقوق التالية:

1-تمكين من مسكن الزوجية أو أجر مسكن للحضانة.

2-أجر للمطلقة الحاضنة (مقابل حضانتها للصغار).

3-أجر رضاعة.

4-نفقة للصغار

5-مصروفات علاج للصغار.

6-مصروفات تعليم للصغار.

7-مصروفات ملابس صيف وشتاء للصغار.

ب. قواعد حضانة الاطفال

ينتهي سن الحضانة ببلوغ الذكر ١٥سنة والانثى حتى تتزوج، ويحق للزوج عند بلوغ الأطفال ١٥ سنة أن يطلب من المحكمة تخييرهم بين البقاء مع الأم أو الانتقال لحضانة الأب، و في حالة زواج الأم تنتقل الحضانة إلى أم الأم فإن لم توجد تنتقل إلى أم الاب .

 ده غير أنه بيحق للزوجة الحاضنة الحصول على أجر رضاعة وبعد انتهاء سن الرضاعة يحق لها الحصول على أجر حضانة نظير رعاية الأولاد.

 

وعن إشكالية الإقامة، "حق الاطفال فى الإقامة فى مسكن الزوجية حتى إنتهاء الحضانة، وبالتالى يبقى حق الحاضنة فى البقاء فى المسكن سواء كانت الأم أو أم الأم، ويحق للزوجة الحاضنة للأطفال رفع دعوى أجر مسكن و دعوى نفقة للأطفال ودعوى مصروفات علاج ومصروفات تعليم، كما يحق لها الحصول على أجر حضانة نظير رعاية الأولاد، و فى حالة زواج الأم الحاضنة تنتقل الحضانة إلى الجدة (أم الأم).

ج. سفر الاولاد

"يحق للأم استخراج جواز سفر لأولادها واصطحابهم فى سفرها دون الحاجة الى أى مستند يفيد موافقة الأب"، "لكن سفر الأم والأولاد يسمح للأب برفع دعوى اسقاط حضانة الصغارعن الأم، لأن السفر يمنعه من رؤية أولاده، و "زواج الأم الحاضنة من أجنبى يسقط عنها حقها فى الحضانة طبقاَ للقانون" .

د. الخلع

  في حالة الخلع تخسر الزوجة حقها في مؤخر الصداق وفى نفقة المتعة ونفقة العدة، حيث تقدر نفقة العدة نفقة ثلاث شهور، بمعنى أن يحتسب مبلغ النفقة الشهرية وعلى أساسه يحق لها الحصول على نفقة ثلاث شهور نفقة المتعة بنفقة 24 شهر، 

و قواعد النفقة فى الخلع تتمثل فى قيام المحكمة في دعوى النفقة بتقدير المبلغ على حسب دخل الزوج، وتقوم المحكمة بإرسال خطاب تحري عن إجمالي الدخل الشهري من جهة عمل الزوج، وكذلك خطاب تحري لمباحث القسم للتحري عن أملاك الزوج، ويحق للزوجة بعد الحصول على حكم النفقة إما الحجز على أملاك الزوج أو رفع دعوى حبس ضده متجمد النفقة .

وعن مسكن الحضانة في حالة الخلع، أن حق الأولاد فى مسكن الحضانة غير مرتبط بطلاق الزوجة خلعا أو طلاقا بمحكمة، أو حتى طلاق غيابى.

 

قائمة المنقولات فى حالة الخلع: "قائمة المنقولات الزوجية هي إيصال أمانة مستقل عن علاقة الزوجية، بحيث يحق للزوجة رفع قضية وطلب حبس الزوج بسبب عدم تسليم المنقولات المكتوبة فى القائمة، حتى وهي على ذمة الزوج، ويبقى حق الزوجة في المنقولات حتى لو لم تكن هناك قائمة منقولات"

وتستمر الأم حاضنة للأطفال الى ان يتم الصغار ١٥ سنه, بعدها يتم تخييرهم بين الأب والأم

لو اختاروا الأم بتستمر الحضانة معاها وهنا يكون من حق الأب إسترداد مسكن الزوجية و في المقابل بيكون من حق الأم رفع دعوى أجر السكن.

أحصل على 15 دقيقة أستشارة مجانية مع محامى.